Jampi merupakan bacaan
khusus untuk memberikan kuasa sakti yang mujarab kepada ubat. Sementara mantera
pula adalah bacaan khusus yang diyakini mempunyai kuasa ghaib untuk
menyembuhkan penyakit. Jampi dan mantera adalah warisan kepercayaan zaman
'animisme' iaitu golongan manusia,yang hidup dengan dilingkari kepercayaan
terhadap kuasa-kuasa ghaib daripada makhluk-makhluk ghaib.
Sebenarnya jampi, mantera atau serapah
itu merupakan suatu sihir kata yang bererti setiap kata-kata yang diucapkan
oleh bomoh, dukun atau pawang itu mempunyai hubungan dengan kuasa ghaib
tersebut. Ini disebabkan kata-kata yang menjadi jampi, mentera atau serapah itu
tidak dapat berdiri sendiri melainkan ia menumpang suatu kuasa ghaib yang
dengan bacaan itu maka kuasa ghaib tersebut akan berfungsi untuk kepentingan
bomoh, dukun atau pawang tersebut.
Jika sekiranya jampi,
mantera atau serapah itu ditujukan kepada suatu kuasa seperti jin maka jampi
atau mantera itu merupakan suatu ibadat kepada makhluk tersebut. Maka disinilah
puncanya amalan syirik dan disinilah juga batas penentu samada amalan merupakan
suatu amalan yang benar atau yang salah, sesuai menurut pandangan agama Islam yang
suci. Jelaslah bahawa pengabdian kepada suatu kuasa yang tertentu selain
kekuasaan Tuhan itu bermakna kita yakin penuh terhadap kuasa ghaib tersebut
supaya dapat membantu kita untuk
penyembuhan sesuatu penyakit atau menyelesaikan masalah atau mendatangkan
hajat.
Maka nyatalah perbuatan ini
adalah syirik hukumnya kerana kita salah meletakkan kuasa yang tidak dapat
menandingi kekuasaan Allah Taala. Oleh itu, sebagai seorang Islam kita tidak harus untuk mempercayai
jampi, mantera atau serapah tetapi yang ada untuk kita amalkan adalah 'doa'.
Konsep berdoa adalah memohon terus yang dituju-_ kan kepada kebesaran dan
kekuasaan Allah swt. tanpa perantara. Amalan penyembuhan Islam ialah memenuhi konsep iman dan amal dengan berdoa,
iaitu menumpukan hasrat dan harapan kepada Tuhan dengan melakukan rawatan yang
sesuai dengan Ilmu Perubatan, umpamanya membacakan ayatayat suci al-Quran atau
zikir kedalam Air Penawar Yang Mujarab dengan niat berdoa kepada.Allah swt. agar
menyembuhkan penyakit tersebut.
Segelas
air dingin yang telah didoakan dengan
membaca zikir dan ayat-ayat al-Quran yang dijadikan penawar, selalunya pesakit
yang meminumnya akan berasa kelegaan yang segera.
Bagaimanapun kebanyakan orang sekadar melihat
segelas air itu
sebagai objek bagi menyembuhkan penyakit dan bukan hakikat sebenarnya kenapa
segelas air itu yang dijadikan penawar.
Fikirkanlah juga kenapa untuk menělan pil sebagai ubat kita dikěhendaki meneguk
segelas air?. Sebenarnya segelas air
itu menjadi objek bagi menolak pil tersebut supaya lolos di kerongkong dan
bukannya sebagai penyembuh.
Begitulah juga hakikat sebenarnya
mengapa segelas air yang telah
didoakan itu menjadi penawar yang mujarab di dalam rawatan secara Islam.
Pil yang dimasukkan ke dalam air berkenaan ialah doa setelah dibaca dan dihembuskan ke
dalamnya sebagai ubat. Maka oleh sebab pil itu-boleh-dilihat tentulah seseorang
pesak.it
itu yakin mengenai pěnyembuhannya, sedangkan doa yang`dibacakan itu tidak boleh dilihat dengan mata kasar.
No comments:
Post a Comment